Een koe slaapt niet rechtop, Nicole blijft voor eeuwig en een dag bij Hugo, en het succes van FC De Kampioenen is een mysterie.
Sommige dingen in het leven zijn gewoon waar. Nog zo’n waarheid als een vrouwelijk rund dat gras eet en belangrijk is voor de mondiale melkproductie? Als bedrijf moet je een sterke employer brand creëren om de talenten van morgen naar je onderneming te halen én ze daar te houden.

En hoewel we bij FarmFun een mooie rol kunnen spelen bij je employer branding door toffe teambuildingactiviteiten te organiseren, beseffen we dat er meer nodig is. Enkele inzichten en tips:

Met de hoofdletter T

In de meeste bedrijven wordt employer branding toegewezen aan Chantal of Ronny, want die ‘kennen daar iets van’. In het beste geval mag Chantal of Ronny ook nog André, Mathilde en Jacques vragen om samen een werkgroep ‘Employer Brand’ te vormen. Een lovenswaardige initiatief, maar de kans is groot dat het bij een verdienstelijke poging zal blijven. Want … een straffe employer brand ontwikkelen is teamwork met een hoofdletter T.

Breed draagvlak nodig voor een employer brand

Een employer brand creëren kan alleen als er in je bedrijf een breed draagvlak is. Want iedereen maakt in meer of mindere mate een deel uit van je brand. Dat betekent dat verschillende afdelingen in je bedrijf betrokken moeten zijn bij de uitwerking van je brandstrategie. Zo ben je zeker dat je strategie stevige fundamenten heeft en dat je een uniforme boodschap zult uitdragen.

Externe expertise inroepen

Employer branding is een vak. En hoewel Chantal en Ronny daar zeker wel een en ander over weten, en de werkgroep ‘Employer Brand’ over een bepaalde knowhow beschikt, is het toch aan te raden om de externe expertise van specialisten in huis te halen en je team dus groter te maken. Zeker in de beginfase. Zo verzeker jij je van een goede start. En goed begonnen …

Iedereen mee

Heb je een breedgedragen strategie voor je employer brand uitgewerkt? Zorg er dan voor dat iedereen in je bedrijf daarvan op de hoogte is. Gebruik alle mogelijke kanalen om je medewerkers te informeren, maar vermijd natuurlijk overkill. Leg het belang van een sterke employer brand uit en moedig iedereen aan om ambassadeur van je bedrijf te zijn.

Trotse medewerkers

Je medewerkers hebben een grote impact op de sterkte van je brand en je reputatie. Want mensen ‘kopen’ van mensen. Als je medewerkers een wij-gevoel hebben, als ze trots zijn op je bedrijf, als ze graag voor je werken omdat je brandstrategie goed is, en als je aandacht hebt voor hun behoeften, werkcomfort en work-life balance, dan zullen ze dat ook met de buitenwereld delen. En dat versterkt je brand. Het gevolg? Een schouderklop voor Chantal en Ronny – en alle leden van de werkgroep – en een bedrijfsimago dat een grote troef is in the war on talent.

Lees ook deze blogs van FarmFun over employer branding:

Wil je met een originele en megakoe-le teambuilding het wij-gevoel in je bedrijf vergroten en zo je employer brand versterken? Neem dan zeker contact met ons op.