Bedrijven zijn zich almaar bewuster van het belang van hun bedrijfsimago en besteden tijd en middelen aan hun employer branding. Helaas hebben de geleverde inspanningen vaak maar één doel: met hun profilering als tof, kwaliteitsvol en milieubewust bedrijf nieuwe talenten aantrekken.

Die benadering is uiteraard te verklaren door de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt, maar … ze is vooral een gemiste kans. Want bedrijven die hun employer branding te eenzijdig aanpakken, zien een hele belangrijke groep over het hoofd: de huidige medewerkers.

Geen schone schijn

Zijn de medewerkers die je al hebt dan zo belangrijk? Ja! Want een goede employer branding mag geen Hyacinth Bucket-verhaal – uitspraak bouquet J – zijn. Met schone schijn kom je niet ver.

De generatie nieuwe professionals is niet honkvast en ziet veel opportuniteiten. Het gevolg? Ze hoppen zonder aarzelen naar een andere job als ze na hun aanwerving merken dat het bedrijfsimago niet overeenstemt met de reële situatie op de werkvloer. Je medewerkers moeten je employer branding dus ten volle uitdragen. Alleen dan klopt het verhaal.

De beste ambassadeurs

Nog een reden waarom je medewerkers doordrongen moeten zijn van je employer branding? Ze zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Elke reclamegoeroe zal je vertellen dat mensen kopen van mensen. Ze hechten geloof aan wat anderen vertellen. Als je medewerkers vol lof zijn over hun job en je bedrijf, dan zullen ze daarover spreken met hun vrienden, familieleden en kennissen. En daar zitten misschien ook talenten bij die jouw bedrijf kunnen versterken.

Wanted!

Vergeet ook niet dat de kans groot is dat je huidige medewerkers de vaardigheden, ervaring of expertise hebben die hen wanted maken op de arbeidsmarkt. Richt je employer branding dus ook intern om ervoor te zorgen dat je medewerkers aan boord blijven. Bovendien zijn medewerkers die trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken, meer betrokken, gemotiveerder en dus productiever.

Draagvlak creëren

Allemaal goed en wel, maar hoe creëer je bij je medewerkers dat draagvlak voor je employer branding? Hoe zorg je ervoor dat zij de sterren van je employer branding zijn? Door aan de slag te gaan met deze tips:

  • Geef inspraak in je employer branding

Engagement tonen voor de branding van je werkgever is zo veel gemakkelijker en oprechter als je zelf meegewerkt hebt aan die branding. Moedig je medewerkers daarom aan om een actieve rol op te nemen als je je employer brand uittekent. Luister naar hun ideeën en ga ermee aan de slag. Heb je je employer branding bepaald? Laat je medewerkers die dan ook uitdragen via testimonials op de website, getuigenissen op je socialemediakanalen of interviews in je bedrijfsmagazine.

  • Draag je boodschap uit

Een helder uitgewerkte employer branding die alleen aan de buitenwereld getoond wordt, is moeilijk toegankelijk voor je medewerkers en genereert weinig betrokkenheid. Communiceer daarom duidelijk, gericht en op het juiste moment over je employer branding en benut elke kans – event, workshop, opleiding – om je employer branding in de kijker te zetten en waar te maken.

  • Vertaal naar de individuele job

Ook al communiceer je duidelijk, gericht en op het juiste moment over je employer branding, toch bestaat de kans dat het voor een aantal medewerkers een ver-van-mijn-bedshow blijft. Wil je dat vermijden? Zorg er dan voor dat je je employer branding binnenbrengt in elke job.

En we voegen er graag nog een vierde tip aan toe:

  • Heb oog voor de teamspirit

Door het groepsgevoel in je bedrijf te versterken, boost je de impact van je inspanningen. Want hoe collectiever het enthousiasme, hoe groter vaak het resultaat. Organiseer dus regelmatig een doordachte teambuilding die volledig past bij je brandingdoelstellingen.

Bij FarmFun helpen we je met plezier om een teambuilding op maat samen te stellen! Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend voorstel.

Wil je meer weten over employer branding? Lees dan ook onze anders blogs: