FarmFun organiseert teambuildings en laat buitenstaanders op een originele manier proeven van de landbouw

Bredero zei het al. “Het kan verkeren.” En ja, gelijk heeft hij. Zeker voor Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck uit Bocholt. “Wat ooit begon met een simpele vraag, is intussen uitgegroeid tot een serieus initiatief”, begint Patrick het gesprek. “Kunnen jullie ook iets voor volwassenen organiseren? Dus niet alleen kinderfeestjes. Dat was de vraag die alles in een stroomversnelling gebracht heeft. En daarna was niks nog wat het was. Dus ja, Bredero heeft overschot van gelijk, het kan inderdaad verkeren.”

Voor Patrick en Caroline was 2012 een jaar van ommekeer. “We kunnen daar kort over zijn en heel open”, bekent Patrick, “we hadden een barslecht jaar met heel wat tegenslag op ons melkveebedrijf.” Caroline knikt instemmend. “We hebben toen samen beslist om ons bedrijf met 140 melkkoeien niet verder uit te breiden maar op zoek te gaan naar nevenactiviteiten”, pikt Caroline in. “We hadden toen al een vakantiewoning die we regelmatig verhuurden en dat liep goed.” “Zo goed zelfs dat we even gedacht hebben om een tweede woning bij te bouwen”, stelt Patrick. “Maar we hebben uiteindelijk die stap niet gezet omdat voor ons kwaliteit voorop staat. We hadden het gevoel dat twee woningen te veel zou zijn en dat we daardoor aan kwaliteit zouden moeten inboeten. En dat willen we niet. Waar we wel brood in zagen was het organiseren van kinderfeestjes. Dat was van bij het begin een schot in de roos.”

En daarna bleek alles razendsnel te evolueren. “Klopt, toen ging het snel. We kregen de vraag of we ook iets voor bedrijven, verenigingen of vriendenkringen konden organiseren. En daarover hebben we niet lang getwijfeld. We zijn op de vraag ingegaan, hebben iets ontwikkeld voor de weekends en de trein was vertrokken. Maar, we zagen ook snel de nood in om een degelijk programma voor die bedrijven te ontwikkelen. Een programma dat inhoudelijk perfect aansluiting vond bij die bedrijven en waardoor we nog meer zouden kunnen professionaliseren op dat vlak.”

Verder professionaliseren

Die professionalisering is vandaag wel degelijk een feit. FarmFun was geboren, kreeg een logo, een eigen website en met een onderbouwde communicatiestrategie werden bedrijven warm gemaakt voor teambuildings en andere activiteiten. “Het is compleet ander métier. Sindsdien noemt Patrick zichzelf ‘ChEF’, Chief Executive Farmer”, lacht ze. “Je moet plots medewerkers aansturen, kosten inschatten, offertes maken. Ja, dingen waar je tot op dat moment niet honderd procent mee vertrouwd bent.” Valt dat dan te combineren met het melkveebedrijf an sich, vragen wij ons af. “Neen”, antwoordt Patrick resoluut. “Maar op dat vlak hebben we gelukkig nog voldoende hulp. En ons FarmFun-project is intussen van dien aard dat er een voltijdse medewerker is opgezet, die uiteraard extra personeel kan inhuren tijdens de evenementen zelf.”

Dat FarmFun een succes is bewijzen de cijfers. In 2018 organiseerden Patrick en Caroline meer dan 180 evenementen op hun bedrijf in Bocholt en hun referentielijstje is best indrukwekkend. BASF, KBC, Belfius, ING, Mobile Vikings, Procter & Gamble, … allemaal vonden ze de weg naar FarmFun. “We zagen toen ook wel in dat we aan onze limiet zitten”, stelt Caroline. “En ook voor onze klanten zochten we een oplossing. Die komen van heinde en ver en dus vroegen we ons af of we ons concept niet konden decentraliseren. Een partner zoeken die hier ook brood in ziet en waardoor de verplaatsing voor bedrijven minder ingrijpend is.”

Uitbreiding van de formule

“En dus zijn wij erbij gekomen”, springt Gitte Martens meteen in. Gitte en haar echtgenoot Gert Godrie hebben een melkveebedrijf van zo’n 300 koeien in Essen, dicht bij de Nederlandse grens. “Toen Caroline en Patrick ons uitnodigden voor een gesprek, wisten we niet waaraan ons te verwachten. Ik kende FarmFun wel, vond het indrukwekkend wat ze deden, maar… er was wel wat twijfel. Zouden wij dat kunnen? Is dat realiseerbaar? Is dit te combineren met ons melkveebedrijf? Allemaal vragen die op dat moment in je hoofd spoken. Maar, we hebben de sprong gewaagd en zijn met Patrick en Caroline in zee gegaan. Natuurlijk beseffend dat we een terugvalbasis hadden, nl. de ervaring van Patrick en Caroline. En die is onbetaalbaar. We hebben het wiel niet uitgevonden, dat hebben zij gedaan. Wij kunnen meesurfen op hun succesvolle basis. En dat heeft ons toch over de streep getrokken.”

Gitte geeft toe dat de nacht voor haar eerste teambuildingactiviteit amper geslapen heeft. “Niet”, lacht ze nu. “Maar het was een ideale inloper. Een kleine teambuilding en … de hulp van Caroline.” Vandaag is er van stress nog nauwelijks sprake. Gitte en Gert zijn ook al ervaringsdeskundigen in het organiseren van activiteiten binnen FarmFun. “We zijn in mei 2018 begonnen en hebben tot nog toe 40 evenementen georganiseerd. We hebben zelfs een nieuw concept uitgewerkt, een ‘escape room’ voor kinderen. Dus, ja … de stress is weg.”

De ‘koeros’, een eigen munteenheid

Feit is dat de activiteiten altijd verband houden met het leven op de boerderij. “Dat maakt ons uniek”, stelt Gert. De anderen knikken instemmend. “En dat is ook de verklaring voor ons succes. Bovendien draagt het bij tot de beeldvorming over de landbouw en over de melkveehouderij in het bijzonder.” “De focus van onze teambuilding is: iedereen moet een leuke dag beleven”, gaat Patrick verder. “We houden rekening met de fysieke mogelijkheden van de deelnemers, het moet het groepsgevoel aanwakkeren, maar er moet ook wedijver aan te pas komen. Het competitie-element is dus zeker aanwezig.” “Teams worden opgedeeld in groepen en die gaan de strijd aan met elkaar”, pikt Caroline in. “Ze moeten zoveel mogelijk ‘koeros’ verzamelen, het boerderij-equivalent van de euro. Hoe doen ze dat? Door melk in een tank te krijgen. Door eieren te rapen. Door weipalen te plaatsen, door graan te oogsten of door stroklimmen.” “Dat is mijn favoriet”, pikt Gitte hilarisch in. “De deelnemers moeten strobalen stapelen en zo hoog mogelijk klimmen, uiteraard beveiligd met een klimharnas. Je ziet daar de meest gekke taferelen. En je houdt het niet voor mogelijk hoe heftig mensen daarin opgaan.”

De winter is uiteraard de minst drukke periode. “Daarom kunnen we ook dit gesprek inplannen”, lacht Gert. “Voor ons is het een moment om te herbronnen, te evalueren en andere landbouwers aan te spreken om hierin mee te gaan”, stelt Caroline. “Het zou ideaal zijn, mochten we in elke provincie een melkveehouder hebben die dit ook wil organiseren. Maar dat is niet zo simpel. Je moet daarvoor open staan. FarmFun is niet iets dat je er even bijneemt. Dat vraagt organisatie, tijd, inspanning. We zien bedrijven genoeg die hiervoor in aanmerking komen, maar je moet er als koppel wel compleet voor gaan. Administratief doen wij alles. Offertes maken wij vanuit Bocholt. Maar uiteraard moet je als melkveehouder wel de teams ontvangen en het evenement op poten zetten. Net zoals Gert en Gitte dat doen.” “FarmFun vraagt passie. Alles eigenlijk”, weet Patrick nog gezegd. “Zonder passie kan niks groeien. Kijk naar Gert en Gitte. Hun activiteitenpakket is enorm gegroeid, omdat ze er mee begaan zijn. Ze gaan er volop tegenaan. Maar, het is zoals Caroline zegt, je kan dat niet tussen de soep en de patatten. Dat is een voltijdse bezigheid. Dat moet ook immers professioneel gerund worden. Toch zie ik binnen de groep van Milcobel heel wat collega-melkveehouders die hiervoor in aanmerking komen. Je moet gewoon de stap zetten. En hopelijk helpt dit artikel ook wel.” “Over Milcobel gesproken”, knipoogt Caroline. “Er is nog plaats om een teambuilding te reserveren. Eens zien hoeveel melk de Milcobel-medewerkers in de tank krijgen. Meestal verwacht Milcobel dat van ons.”

Zelf zin gekregen?

FarmFun is meer dan puur teambuilding. Het is een concept op maat. Zo stellen Patrick, Caroline, Gert en Gitte het toch. “Wij luisteren naar de vraag van de klant en zoeken naar een origineel concept”, geeft Patrick aan. “Willen klanten eerst een vergadering vooraleer aan de teambuilding te beginnen, dan bouwen we een completer vergaderzaal, altijd in de sfeer van de boerderij. Je vergadert dus op stroballen, maar met een beamer en een projectiescherm zo je wil. Wat catering betreft, kan voor ons alles. Van broodjes tot en met een barbecue. De kostprijs van een teambuilding varieert van 29 tot 49 euro/persoon. Maar uiteraard krijg je voor dit laatste bedrag een aangepast programma.”

Heb je net zoals Gert en Gitte uit Essen interesse in een FarmFun-franchising? Neem dan een kijkje op deze pagina voor meer informatie.