Tenzij je de afgelopen jaren intensief gewerkt hebt aan je survivalskills op een afgelegen exotisch eiland, dan weet je dat de war on talent actueler is dan ooit. De tijd dat sollicitanten met knikkende knieën – en verborgen okselvijvers – de vergaderzaal binnenwandelden voor hun sollicitatiegesprek, is voorbij. En dat heeft impact op de manier waarop je je als bedrijf moet profileren voor je (potentiële) werknemers.

Nieuwe rolverdeling

De krapte op de arbeidsmarkt heeft de rollen omgekeerd. Als bedrijf moet je tegenwoordig alles uit de kast halen en over sterke troeven beschikken om sollicitanten met potentieel te overtuigen om voor jou te komen werken. Dat geldt trouwens ook als je je huidige werknemers wilt behouden. Bij FarmFun kennen we iets van gras dus geloof ons: de huidige generatie professionals aarzelt niet om eens te gaan kijken of dat gras elders niet groener is.

Goede reputatie

De vraag op de arbeidsmarkt is groter dan het aanbod. Het gevolg? Vroeger was een job een manier om in je levensonderhoud te voorzien en waren mensen blij als ze werk hadden. Vandaag zijn vooral de reputatie van de werkgever, de sfeer in het bedrijf en de jobinhoud belangrijk. Als bedrijf moet je dus inzetten op je employer branding. We geven je graag vier tips om je employer branding te versterken.

1. Meet je een dynamisch imago aan

We leven in tijden van zien en gezien worden. Werknemers willen trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. Lever daarom inspanningen om een positieve vibe te creëren in je bedrijf en zet die vibe op een goede manier in de kijker. Ga voor een dynamisch imago, ook als je actief bent in een ‘serieuzere’ sector. Want serieus mag geen synoniem zijn met saai. Hou bij de creatie van je imago rekening met de sleutelwoorden fun, ecologie en een goede work-life balance.

2. Zorg voor een uniforme communicatie

De positieve vibe in je bedrijf is pas een meerwaarde in de war on new talent als je dat aan de wereld kenbaar maakt. Maak daarvoor gebruik van alle mogelijke communicatiekanalen en waak erover dat je boodschap uniform en consistent is. En verlies in je communicatie nooit je merkwaarden uit het oog.

3. Benut de personal experiences

Wie kan beter getuigen over de kracht, dynamiek en het ‘hier is het echt goed’-gehalte van je bedrijf dan de mensen die er elke dag het beste van zichzelf komen geven? Je werknemers zijn cruciaal voor je employer branding. Een mondelinge aanbeveling door een ervaringsdeskundige is veel efficiënter dan welke wervingscampagne ook. Stimuleer je medewerkers dus om ambassadeurs van je bedrijf te zijn.

4. Organiseer een originele teambuilding

Toon mij je teambuilding en ik zeg je wat voor een bedrijf je bent. Een waarheid als een bonte koe. Een originele teambuilding geeft aan dat je een dynamisch en avontuurlijk bedrijf bent dat de geijkte paden durft te verlaten, en veel belang hecht aan samenhorigheid en fun. En dat is een zege voor je employer branding. Post dus zeker filmpjes en foto’s van je beestig leuke teambuilding online!

Lees ook deze blogs van FarmFun over employer branding:

Wil je met een farmtastische teambuilding je employer branding versterken? Neem dan contact met ons op.