Vlaamse ondernemers voorspellen in de komende maanden krapte op de arbeidsmarkt. Meer dan ooit zal het voor ondernemers belangrijk zijn zich te profileren als aantrekkelijke werkgever. Employer branding is daarbij van essentieel belang om als bedrijf “the war for talent” te winnen. Voka deed samen met ICMA Group een onderzoek naar de belangrijkste aantrekkingsfactoren van ondernemingen bij onze industriële sectoren.
Meer dan ooit zijn ondernemingen op zoek naar geschikt talent. De Toekomstindicator 2017 gaf reeds aan dat het aantal vacatures binnen Limburg in 2016 steeg met 35,5%. Vacatures die steeds moeilijker ingevuld geraken. Uit de conjunctuurenquête van Voka, een bevraging van meer dan zevenhonderd bedrijfsleiders, blijkt dat 43% van onze bedrijven in de komende maanden wil aanwerven. Toch wordt dat steeds moeilijker volgens de ondernemers: 51% voorspelt meer krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte wordt steeds problematischer. In Limburg zijn er op drie jaar tijd heel wat beroepen onder de grens van vier geïnteresseerde werkzoekenden per openstaande vacature gedoken. Elke dag ondervinden onze bedrijven moeilijkheden om het juiste talent aan te trekken. Hierdoor dreigen we belangrijke investeringen te missen.
De voornaamste reden om toch te veranderen van job is een gebrek aan waardering en slecht leiderschap. Ook het loon, jobinhoud en mensgerichtheid zijn belangrijke stimulansen om toch van werkgever te wisselen. Ondernemers kunnen dit echter wel compenseren door goede en flexibele werkomstandigheden en korte woon-werktrajecten. Uit de bevraging blijkt dat technische profielen erg gegeerd zijn op de arbeidsmarkt. Meer dan een kwart van de technische profielen wordt vaak tot heel vaak door andere bedrijven gecontacteerd. Bedrijven zullen steeds meer moeite hebben om de geschikte profielen te vinden. Het zal er dus op aankomen om alles uit de kast te halen. Employer branding is daarbij van essentieel belang.
Bron: Voka.