De coronacrisis lokte Vlaanderen massaal de natuur in. Op zoek naar een moment van rust en ademruimte. Alleen of in bubbel. Maar sinds onze herwonnen vrijheid delen we dat soort uitstapjes steeds meer met vrienden en collega’s. Teambuildingactiviteiten boomen dan ook als nooit tevoren. Zeker in een groene en weidse setting. Bij FarmFun zagen ze het aantal aanvragen toenemen met maar liefst 450 procent. Voor ‘Chief Executive Farmer’ Patrick Weltjens voldoende reden om uit te pakken met een winterformule.
Zes jaar geleden waren de melkkoeien van Patrick Weltjens en Caroline Van Dijck even van hun melk. Intussen zijn ze er helemaal aan gewoon en delen ze de boerderij met bedrijven en verenigingen die de kuddegeest willen versterken. En of dat plezant is! De opvallende teambuildingformule is een rasecht succesverhaal en werd intussen uitgebreid naar vijf andere landbouwbedrijven. Met de recente opening van de locatie in Aalter is er nu zelfs een FarmFun-vestiging in elke Vlaamse provincie.
“Het voorbije anderhalf jaar was nochtans moeilijk!”, vertelt Patrick Weltjens. “Net als de rest van de evenementensector kregen ook wij zware klappen. Door de harde maatregelen moesten we heel wat teambuildings verplaatsen en zelfs annuleren. Gezien de beperkte informatie vanuit de overheid was de communicatie met de klant bovendien niet evident. Maar al die tijd maakten we ons sterk dat we deze crisis het hoofd konden bieden. Omdat we wisten dat mensen op een dag terug zouden samenkomen. En meer dan ooit op zoek zouden gaan naar verbondenheid. Sociale ‘koe-hesie’, zoals wij dat noemen.”
Die dag is nu, zo blijkt. De mailbox en telefoon van FarmFun staan op springen. Patrick Weltjens: “Dat is al zo sinds de aankondiging van de versoepelingen. Mensen hebben elkaar veel te lang moeten missen. Iedereen wil de banden weer aanhalen. Liefst van al in een natuurlijke omgeving en zoveel mogelijk buiten. Dat voelt momenteel toch nog veiliger en comfortabeler. Onze boerderijen passen perfect in dat straatje. De combinatie met het originele concept en grote fungehalte verklaart de stormloop. Bovendien zijn onze locaties ook binnen volledig afgestemd op grote groepen met ruime ontvangst- en binnenspeelruimtes en kraaknet sanitair.”
Veiligheid boven dus. Ook de activiteiten zelf zijn 100 % coronaproof. “We ontsmetten onze materialen en wijzen alle deelnemers nauwgezet op de hygiëneregels. Zonder ook maar één graankorreltje in te boeten op de fun factor!”, benadrukt Patrick Weltjens. “Plezier is onze prioriteit. Ook de komende maanden. De gigantische vraag resulteerde in een winterformule tot veertig personen. Bij slecht weer gebeurt alles overdekt. Of de koude mensen afschrikt? Blijkbaar niet, want de boekingen lopen vlot binnen. Geef toe: wat is er nu leuker om samen een frisse neus te halen en ’s avonds te keuvelen bij een knetterend vuur. Over koetjes en kalfjes natuurlijk!”