Weet je nog hoe je vroeger op school wilde dat je meer was zoals populaire Paul of geliefde Gella? Iedereen wilde met hen optrekken en hing aan hun lippen als zij spraken. Wel … het schoolplein is voor de meesten onder ons ondertussen een verre herinnering, maar dat betekent niet dat je als leidinggevende je streven om meer Paul of Gella te zijn moet staken. Integendeel.
Meer dan ooit is het belangrijk om jezelf als een fantastische werkgever te profileren. Wil je nieuwe talenten aantrekken en je eigen toppers behouden? Dan heb je een imago nodig dat uitstraalt dat het tof is om voor je te werken. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze echt iets missen als ze niet op je vacature ingaan of je bedrijf verlaten. En daarbij is uiteraard niets zo belangrijk als tevreden werknemers.
Alles wat je doet om je organisatie te presenteren als een fijne plek om te werken, valt onder de noemer employer branding. Iedereen wil bij Google werken omdat het bedrijf fun uitstraalt en de medewerkers altijd met een big smile rondlopen – net zoals die van ons, maar dat geheel terzijde. 🙂
Tevreden medewerkers hebben een grote – misschien zelfs de grootste – impact op je employer branding. Ze zijn de belangrijkste ambassadeurs van je onderneming. En als ondernemers met een grote kennis van landbouw en veeteelt weten we bij FarmFun hoe je tevreden werknemers kweekt! Die kennis delen we graag met jou in 5 tips.
Heeft Erik van de salesafdeling in een recordtempo een zware opdracht afgewerkt of onverhoopt twee nieuwe klanten binnengehaald? Super! Maar laat Erik dan ook weten dat je zijn inspanningen apprecieert. Geef hem een schouderklopje of een complimentje. Zo voelt hij zich gewaardeerd en blijft hij gemotiveerd. Mag het iets meer zijn? Roep Erik dan uit tot ‘Werknemer van de maand’ en deel dat nieuws op alle sociale media van je bedrijf.
We weten het: je appreciatie tonen, het lijkt zo evident. Is dat wel een tip waardig? Ja dus, net omdat we weten hoe vaak mensen de intentie hebben om het te doen … om het vervolgens te vergeten in de drukte van de dag.
Moedig je werknemers aan om actief mee te denken over manieren om je bedrijfsprocessen te optimaliseren. Geef je mensen het gevoel dat ze meer zijn dan je werknemers en laat duidelijk merken dat hun input welkom is. Sta open voor feedback. Maak bijvoorbeeld een feedback box waar werknemers (eventueel anoniem) hun ideeën, frustraties en feedback in kwijt kunnen. Op die manier zorg je er ook meteen voor dat ze uitdagingen hebben in hun job. Niets is zo nefast voor de arbeidsvreugde als routine!
Een job hebben zonder doorgroeimogelijkheden? Dat werkt voor de meeste werknemers niet motiverend. Zeker niet als ze veel potentieel en ambities hebben. Stilstaan is achteruitgaan. Heerst er een cultuur van ‘kansen geven, kansen grijpen’ in je bedrijf? Dan zal dat bijdragen tot de tevredenheid van je werknemers.
Wat niet weet, niet deert. Maar wat je niet weet … kun je ook niet veranderen. Medewerkers stellen individuele feedback erg op prijs. Doen ze iets minder goed? Laat hen dat dan weten en geef hen de kans om dingen anders aan te pakken. Zo toon je betrokkenheid én beseffen je werknemers dat ze fouten mogen maken om zo te kunnen groeien. Dat werkt motiverend. En het maakt van jou als leidinggevende een populaire Paul of Gella. 😉
Een teambuilding is de meststof in het kweekproces voor tevreden werknemers. Niets is zo bevorderlijk voor de werksfeer als een ontspannende activiteit. Tijdens een teambuilding leren je collega’s elkaar én jou beter kennen. Want samen uit een vliegtuig springen, ontsnappen uit een escaperoom, supertoffe activiteiten op een boerderij doen of bumperballen – om maar wat te noemen – voegt iets extra’s toe aan de onderlinge relaties én versterkt de teamspirit. Het resultaat? Tevreden werknemers!