De vergrijzing en de economische groei. Dat is zoals oude koeien en sloten: een slechte combinatie. Het aantal vacatures neemt toe terwijl het potentieel aan nieuwe werkkrachten almaar kleiner wordt. Het gevolg? Een heuse war for talent!
Wil je als bedrijf de talenten in je onderneming behouden of nieuwe high potentials aantrekken? Dan zul je je moeten profileren als een farmatastische werkplek! Investeren in je employer branding dus.
De Googles en Facebooks – en FarmFuns 🙂 – van deze aarde zetten in op infrastructuur en bieden hun medewerkers naast een leuk salaris ook een bruisende werkplek met een hoog fungehalte. Glijbanen, bowlingbanen en zelfs indoorgolfparken om je helemaal te laten gaan voor, na of tijdens de werkuren, zijn geen uitzondering. De eerste keer als je zo’n werkplek ziet, kijk je er gegarandeerd naar zoals een koe naar een trein.
Infrastructuur is belangrijk voor je employer branding. Maar de mensen van je bedrijf zijn nog véél belangrijker. Iedereen op je payroll draagt bij tot het imago van je bedrijf. We zetten de verschillende actoren graag even op een rijtje.
Vrienden, kennissen of familieleden vol enthousiasme horen vertellen over hun job en hun bedrijf werkt aanstekelijk en veroorzaakt een ‘had ik dat ook maar’-effect. Je werknemers zijn de beste ambassadeurs voor je onderneming. De mond-tot-mondreclame die zij – vaak onbewust – verspreiden doet wonderen voor je employer branding. Authentieke feedback van echte mensen is nog altijd de allerbeste reclame!
Verbeter je employer branding, begin bij jezelf. Of je nu de CEO bent van een miljoenenbusiness of een kleine zelfstandige met twee werknemers: jij moet het goede voorbeeld geven. Straal een happy vibe uit en doe er alles aan om je medewerkers gelukkig te houden. Want tevreden medewerkers zijn geëngageerder en productiever en zorgen voor een aangename werksfeer. Wil je dat laatste nog wat extra stimuleren? Dan is een teambuilding op een belevenisboerderij zeker een goed idee. 😉
Communicatie is key in employer branding, want je communicatiestrategie kan de beleving rond je merk versterken, maar ook om zeep helpen. Het is belangrijk dat je in je communicatie focust op de aangename werksfeer en je werknemers aan het woord laat. Denk daarbij aan testimonials of leuke behind the scenes-content. Ook een aantrekkelijke, originele rekruteringspagina op je website is een must voor je employer branding!
Je rekruteringsmanager staat in voor je aanwervingsprocedures en de selectie van nieuwe werknemers. Het is voor je employer branding erg belangrijk dat je rekruteringsmanager aandacht heeft voor de candidate experience. Want de indruk die een sollicitant krijgt van je bedrijf tijdens de aanwervingsprocedure, bepaalt mee of hij voor jou zal kiezen … en wat hij tegen de mensen in zijn omgeving over jouw bedrijf gaat vertellen.
De afdeling human resources is de link tussen je management en je werknemers. Ze speelt een belangrijke rol in de vertaling van je beleid naar concrete procedures en taken voor de werknemers. Die afdeling heeft dus een grote invloed op de tevredenheid van je mensen. Hoe het hele hr-proces verloopt, kleurt de ervaring van zowel nieuwe als bestaande werknemers. En laten we niet vergeten dat hr-managers ook vaak aan de touwtjes trekken als er beslissingen genomen worden over teambuilding. Een serieuze verantwoordelijkheid die het imago van het bedrijf kan maken of kraken, zoals we bij FarmFun weten. 😉