De ideale teambuilding vinden is soms net zo’n grote uitdaging als zoeken naar die spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Want het teambuildingaanbod is zoals het ego van een haan in een kippenhok: enorm groot. Wil je als bedrijf de communicatie en het vertrouwen binnen je team versterken met een efficiënte teambuilding? Dan hou je in je zoektocht maar beter rekening met de trends in teambuilding. En als specialist geven wij je graag een overzicht.
Een teambuilding zonder fun is zoals een onderbroek zonder elastiek: niemand heeft er iets aan. Toch moet een teambuilding meer zijn dan alleen maar fun. Net zoals een onderbroek niet alleen uit een elastiek mag bestaan (alhoewel we ons laten vertellen dat er exemplaren zijn die niet veel meer om … euh … het lijf hebben). Een teambuilding moet werken naar een bepaald doel en een boodschap duidelijk maken. Je moet als bedrijf een langetermijnplan hebben voor je menselijk kapitaal en teambuildingactiviteiten moeten daar een essentieel onderdeel van uitmaken.
Om je boodschap over te brengen en je doel te bereiken, heb je een realistisch budget nodig. Met 20 euro kom je niet veel verder dan een partijtje bowling en een frietje. Daar is niets mis mee als je alleen maar – en dus tegen de trend in – gaat voor fun. Overdreven luxe hoeft niet, maar medewerkers vinden het fijn als je budget reflecteert dat je hen erkentelijk bent.
Een stadsverkenning of avonturentocht kan een leuke teambuilding zijn. Behalve als je bijvoorbeeld slecht te been of zwanger bent. Want dan trek je voluit de ‘ik doe niet mee’-kaart. Een succesvolle teambuilding betrekt iedereen, en maakt dat elk lid van het team kan bijdragen tot het resultaat. Moedig die ‘samen-instelling’ ook in de voorbereidingsfase aan. Geef de teamleden inspraak in de keuze van de activiteit en de planning, en vertrouw de organisatie van je teambuilding niet toe aan één ‘gelukkige’ Chinese vrijwilliger.
Het is de trend om een teambuilding op een weekdag te organiseren. De reden? Je medewerkers reserveren hun weekends liever voor privéaangelegenheden. Bovendien is een teambuilding op zaterdag of zondag niet betaald waardoor de drempel om deel te nemen weer wat hoger wordt. En dat is jammer, want een teambuilding gaat over teamspirit. Komt de helft van je team niet opdagen? Dan is het een maat voor niets. Wil je de kans op deelname verhogen? Beperk dan je teambuilding tot een dagdeel.
Gewoon is maar gewoon. Daarom kiezen almaar meer bedrijven voor een thematische teambuilding. Back to basics, vergane of minder vergane gloriën, … you name it. Bedrijven focussen meer en meer op de belevingswaarde en hebben daarbij oog voor originaliteit, transparantie en eerlijkheid.
Vroeger vond een teambuilding steevast in de Ardennen of aan zee plaats. Met het toenemende verkeer en het uitgebreide aanbod aan kwaliteitsvolle teambuildingactiviteiten in het binnenland, zijn mensen almaar minder bereid om lang te rijden om de onderlinge band te versterken. Een uurtje lijkt de limiet. Hou daar dus rekening mee als je je volgende teambuilding plant.
FarmFun helpt je graag om de perfecte teambuilding voor je team te organiseren. We luisteren naar je en vertalen je behoefte naar een farmtastische teambuilding die je boodschap communiceert en je doel bereikt. Je krijgt van ons een competitieve, gedetailleerde en overzichtelijke offerte voor een programma dat helemaal op jouw wensen afgestemd is én we ondersteunen je intensief bij de organisatie.
Een melkveebedrijf is de perfecte locatie om helemaal jezelf te zijn. Je hoeft je niet op te kleden. Kom gerust in je kapotte jeans en voel je thuis. Het is de bedoeling dat jij en je koe-llega’s elkaar leren kennen zoals jullie écht zijn. En geen paniek, tussen de koeien is het ook best netjes. 🙂
Wil je helemaal in lijn met de trends een teambuilding organiseren op maat van je team? Neem dan gerust contact met ons op.